Timp pentru parcurgerea articolului: 3 minute


In comunitatile mici din Romania traiesc aproximativ doua treimi dintre romani (45% in mediul rural si 19% in orasele cu sub 50.000 locuitori).

Foarte multe branduri au insa sediile centrale in aglomeratia oraselor mari. Si, oricat am vrea sa o dam la intors, trebuie sa recunoastem ca cei care iau deciziile despre cum sa comunice brandul lor traiesc inconjurati de obicei doar de realitatea marilor orase.

Lucrul asta ne-a provocat sa realizam alaturi de Golin o cercetare despre consumatorul modern din localitatile mici, pentru a pune lupa pe lucrurile care il definesc si ca sa gasim directiile prin care sa il abordam mai bine.

Informatiile de mai jos le-am prezentat alaturi de Irina Roncea, Deputy Managing Director Golin, la Biz PR Awards 2017. Iata ce am aflat:

Consumatorul modern din comunitatile mici este la fel de informat si de atent la ce se comunica in jurul lui, ca cel din comunitatile mari

Pe langa accesul la media traditionala (TV, radio), accesul la internet in Romania a crescut mult si in mediul rural (78% acces la nivel național, 85% în urban și 76% în rural). Asadar, cine credea ca acest consumator nu are urechi sa auda, se inseala :).

Consumatorului modern din comunitatile mici ii place sa comunice mai mult fata in fata cu alte persoane

O comunitate mica inseamna oameni care se cunosc intre ei, care se intalnesc mai des si comunica mai mult unii cu altii.

În ceea ce privește sursele de informare, TV-ul și social media sunt preferate de români indiferent de dimensiunea comunității, însă, o diferență semnificativă, este aceea că word of mouth-ul (informațiile de la familie/prieteni/colegi) este folosit mai mult în comunitățile mici (locul 3 vs. locul 5 la nivel național, după site-urile de știri și cele de companie).

Marketing insight: oamenii din comunitatile mici pot duce mult mai usor povestea brandului vostru mai departe. Folositi interactiunea directa in activari si stimulati discutiile despre brandul vostru in comunitatile mici.

Sunt mai atenti la informatiile despre “beauty”. 

Ceea ce este si firesc. Daca oamenii tot se cunosc intre ei, propria imagine pe care si-o creaza si impresia pe care le-o lasa celor din jur devine mai importanta.

In ce priveste informatiile despre fashion si beauty, au fost mai atenti la aceste informatii (46% versus 39% total urban), au actionat pe baza acestei informatii (19% vs. 10%) si au impartasit informatia (37% vs. 33%).

Marketing insight: ajutati-i sa apara intr-o lumina “buna”.

Romanilor din comunitatile mici le place sa rada mai mult

Parerea mea este ca putem spune despre ei ca sunt mai… “mucaliti” :).

60% dintre românii din comunitățile mici consumă divertisment (vs. 50% din total urban).

Marketing insight: abordati-i printr-un continut “fun” si mai putin printr-un limbaj “corporatist”.

Sunt mai interesati de informatiile despre sanatate

66% au acordat atentie acestor informatii (vs. 59% in total urban) si 29% au actionat pe baza informatiilor despre sanatate (vs. 21%).

Am stat si m-am intrebat daca este vorba despre leacuri babesti sau alte informatii transmise “din gura in gura”. M-a surprins insa sa aflu faptul ca, daca s-au informat mai mult si au actionat mai mult pe baza informatiilor despre sanatate, in ce priveste impartasirea acestora, in comunitatile mici procentul celor care au impartasit informatiile despre sanatate este semnificativ mai mic decat in total urban (40% vs. 47%).

Marketing insight: stilul de viata sanatos si preocuparea pentru o viata sanatoasa sunt foarte importante si pentru comunitatile mici. Asocierea si facilitarea acestora se poate asocia cu o imagine pozitiva a brandului.

Admira mai mult vedetele si au nevoie de modele

Semnificativ mai multi au discutat despre vedete: 37% (comunitati mici) vs. 27% (total urban).

Marketing insight: consumatorii din comunitatile mici pot fi activati prin influentatori relevanti pentru ei.

Sunt mai putin impresionati de mesajele “inspirationale”

Cu alte cuvinte, poate prefera mai mult realitatea in care traiesc :). Doar 15% dintre cei din localitatile mici sunt interesati de mesajele inspirationale vs. 26% in Bucuresti.

Marketing insight: folositi in comunicare mesaje axate pe lucruri concrete.

Consumatorul modern din comunitatile mici apreciaza mai mult brandurile si le este mai loial

Este unul dintre insight-urile din studiul etnografic. Chiar daca consumatorul din comunitaile mici are acces la aceleasi informatii precum consumatorul din urbanul mare, brandurile nu ii acorda aceeasi atentie. Fie nu sunt deloc prezente in viata lui fie il ignora in comunicare sau activari.

In contextul asta, brandurile care isi fac aparitia in comunitate atrag mai mult atentia si aprecierea si stimuleaza mandria locala.

Marketing insight: nu ignorati consumatorul din comunitatile mici. El va va iubi mai mult.

Proiectul prin care am investigat consumatorul modern din comunitatile mici a cuprins un studiu etnografic, urmat de un studiu cantiativ pe 500 de interviuri, esantion reprezentativ national.

Mai jos si un infografic cu informatia sintetizata:

consumatorul din mediul rural