Timp pentru parcurgerea articolului: 3 minute

feedback negativ

Acum cativa ani, comandam mancare de la o doamna care isi deschisese un mic business, prin care livra pranzul corporatistilor ca noi, la birou.

Contra 11 lei primeam: felul 1, felul 2 cu garnitura, o salata si o chifla. Adica un pret foarte bun pentru niste produse care in alte locuri probabil ar fi pornit de la 25-30 de lei.

La inceput, portiile erau generoase. Dupa 2 saptamani insa, pentru a-si acoperi costurile, portiile au inceput sa fie semnificativ mai mici. Atat de mici, incat nu te mai puteai satura.

Nimeni nu i-a dat niciodata feedback doamnei respective, sa ii spuna ca portiile sunt prea mici si ca, de fapt, preferam sa platim ceva in plus dar portiile sa fie mai decente. Pe de o parte, pentru ca ne era jena. Pe de alta parte, pentru ca eram comozi si… sincer… nu ne pasa asa mult (oricum, gaseam oricand un alt furnizor).

Inevitabilul s-a produs. Pentru ca eram nemultumiti si nu mai comandat de la ea, doamna nu a mai avut clienti si si-a inchis mica afacere.

Fie ca vorbim de feedback-uri date catre o companie, fie ca vorbim de feedback-uri date de manageri catre angajati sau intre colegi, nu ai cum sa cresti (sau sa supravietuiesti) daca nu primesti feedback-uri negative, care sa iti spuna ce ai de imbunatatit.

Deseori, nu dam feedback negativ pentru ca ne temem de cum va reactiona celalalt sau ca imaginea noastra va avea de suferit. Ca nu vom mai fi la fel de populari sau placuti.

Amuzant sau nu, in cazul asta, in mod paradoxal, sa nu dai feedback negativ devine un act de egoism, prin care iti protejezi propria imagine.

Un alt aspect deosebit de important, mai ales in relatiile de la locul de munca, este cum dai feedback-ul negativ. Am enumerat la finalul articolului cateva resurse care mi-au placut (din care invat si eu). Dar daca tot ai intrat pe articolul asta, iti fac mai jos si o sinteza:

  • Se recomanda ca feedback-urile sa le dai cat mai la cald. Altfel, scad ca importanta si lumea trece mai usor peste ele
  • Daca esti nervos/oasa, e bine sa te linistesti inainte de a da un feedback negativ
  • Asculta mereu cealalta parte inainte de a o critica. S-ar putea sa afli ca anumite lucruri independente de persoana respectiva au dus la performanta ei slaba
  • Cere permisiunea celuilalt pentru a-i da feedback negativ. Astfel, el devine mult mai deschis sa te asculte
  • Concentreaza-te pe activitati si nu pe defectele persoanei. E important sa vii cu exemple
  • Tehnica “sandwich” nu este benefica. Adica, sa ii dai intai feedback pozitiv, pentru ca apoi sa vii cu feedback-ul negativ si sa inchei iar cu aprecieri. Oamenii trebuie sa stie concret care este problema. Altfel, pot pleca cu impresia ca problema este minora si ca de fapt lucrurile sunt perfecte
  • Vino cu o solutie la comportamentul non-ok pe care l-ai identificat
  • Este aiurea sa dai doar feedback-uri negative. E important sa dai constant si feedback-uri pozitive. Raportul e ok sa fie de 4 feedback-uri pozitive la 1 negativ
  • Nu da niciodata feedback negativ pe email. Cuvintele intotdeauna sunt interpretabile si, de obicei, ce tie ti se pare ca suna ok, pe celalalt il deranjeaza. Foloseste mereu intalnirile fata in fata pentru feedback-urile negative. Daca nu poti evita feedback-ul negativ dat pe email (ex. lucrezi remote), citeste articolul de aici
  • Pana de curand se zicea ca e ok sa dai feedback-urile pozitive in public si feedback-urile negative in intalniri separate. Personal, sunt de acord. Dar unele articole recente spun ca este ok sa dai feedback negativ in public, mai ales in echipele unde toti membrii depind unii de altii. Detalii, aici
  • Stabileste un plan de follow-up pentru a evalua faptul ca problema s-a imbunatatit
  • Daca tot dai feedback-uri negative, e important sa fii si tu deschis pentru a primi astfel de feedback-uri de la ceilalti colegi

Nu uita: feedback-ul negativ a omorat o companie atunci cand nu a fost dat. Iesi pe teren si da feedback! 🙂

Alte resurse:

https://blog.hubspot.com/marketing/giving-negative-feedback-tips#sm.0001ttc2k111hdeblt0jir7uo7054
https://www.entrepreneur.com/article/278396
https://hbr.org/2014/06/everything-you-need-to-know-about-negative-feedback
https://hbr.org/2013/03/how-criticizing-in-private-und
https://www.inc.com/geoffrey-james/how-to-give-negative-feedback-10-rules.html
https://www.skills2lead.com/how-to-give-negative-feedback.html
https://hbr.org/2016/10/how-to-give-negative-feedback-over-email
https://www.andyszekely.ro/cum-sa-dai-feedback-fara-sa-ranesti