Timp pentru parcurgerea articolului: 3 minute

Cat de repede vom ajunge precum chinezii, care in loc de pista de biciclete au pista pentru utilizatorii de smartphone, care merg pe strada cu ochii in telefon si trebuie protejati sa nu se loveasca de ceva? (e pe bune, vezi aici).

Oare… incotro se indreapta consumatorul modern in ce priveste consumul media? Pe ce canale de comunicare obisnuim sa ne pierdem vremea si unde ne vor gasi brandurile pe termen mediu, in urmatorii 5 ani?

Mai jos iti povestesc despre cum estimez ca vor evolua principalele medii de comunicare din Romania (TV, online, radio, ziare/reviste). Datele fac parte dintr-o cercetare iSense Solutions si Initiative Media, 1000 de respondenti, reprezentativ urban (sfarsit de 2016, inceput de 2017).

Asadar, previziunile suna cam asa…

Consumul de TV se va mentine relativ constant pe termen mediu, dar pe termen lung tinerii vor genera scaderi in audienta TV

Fata de acum 1 an, ma uit la TV:

Dintre consumatorii din mediul urban,
17% au afirmat ca se uita la fel la televizor mai mult decat acum 1 an
56% la fel
23% mai putin

Comparativ cu celelalte categorii de varsta, tinerii de 16-24 ani aloca semnificativ mai putin timp televizorului (2.8 ore comparativ cu 3.5 ore total populatie). Asadar, este foarte probabil ca televiziunea traditionala, asa cum o stim, pe termen lung, sa scada incet-incet, in special datorita atitudinii diferite a tinerilor fata de acest mediu de comunicare.

In prezent insa, contumatorul de media din Romania este in continuare foarte atasat de televizor.

 

Consumul de ziare/reviste in print va scadea si mai mult si in ritm foarte rapid

Fata de acum un an, citesc ziare/reviste in format fizic:

30% dintre consumatori afirma ca citesc ziare/reviste mai putin comparativ cu acum un an
35% la fel
doar 7% mai mult
si 28% nu mai citesc

Cifrele indica o scadere abrupta a consumul de print.

Cel mai probabil print-ul va ramane o nisa, citita in medii selecte.
Ziarele/revistele care supravietuiesc se adapteaza acum modelului de business online.

 

Consumul de radio se va mentine constant

Fata de acum un an, ascult radio:

Comparativ cu acum un an:
18% asculta mai mult radio
54% la fel
15% asculta mai putin

Asadar, putem spune ca, in ce priveste consumul de radio, acesta se va mentine aproape constant in viitor. Radioul, are si calitatea de a ramane preferat pentru a fi ascultat in masina – in timp ce facem anumite drumuri, sau ca zgomot de fundal, in timp ce facem alte activitati.

 

Consumul de internet creste rapid, atat de pe laptop/calculator dar mai ales de pe smartphone

Fata de acum 1 an, accesez internetul de pe laptop/PC:

Fata de acum un an, accesez internetul de pe smartphone:

In ce priveste utilizarea internetului de pe laptop/pc:
40% dintre romani utilizeaza mai mult cumparativ cu acum 1 an
47% la fel
doar 12% mai putin

De pe smartphone:
54% dintre romani acceseaza acum internetul mai des comparativ cu acum 1 an
32% la fel
doar 6% mai putin

Internetul este acum o platforma media, la care se adapteaza toate celelalte medii de comunicare. Citim reviste online, ascultam radio online si ne uitam la filme si televizor online.

Fara indoiala, internetul si smartphone-ul sunt fenomenele care au indus cele mai mari schimbari in ce priveste comportamentul media dar si de cumparare al consumatorului modern.

 

Vor avea succes campaniile care vor fi cross-media

Un lucru important: mediile de comunicare nu trebuie privite de branduri separat, ci integrat.

Adica…

Doar 7% dintre cei care se uita la TV spun ca nu fac si altceva in timpul asta. In timp ce se uita la televizor, 64% dintre romani se uita si pe smartphone si 54% utilizeaza calculatorul.

Cu alte cuvinte, consumatorul modern penduleza permenant intre ecrane.

Acum este o strategie buna sa expui consumatorul la mesajul tau intr-un mediu de comunicare in masa traditional (cum ar fi televizorul) iar dupa aceea sa il directionezi sa faca anumite activitati legate de brandul tau pe internet. De exemplu, pe cei care iti vad reclama la televizor ii poti incuraja sa intre pe site-ul tau si sa scrie codul “x”, pentru a primi o reducere.

Citeste mai multe:

Cum evolueaza investitia in publicitate in Romania: Media Fact Book 2017
Si daca tot vorbim de mediile preferate de consumatori, care sunt mediile care vand cel mai bine, din perspectiva managerilor: pe blog.