Timp pentru parcurgerea articolului: 2 minute

mute_girl_woman_312709_o

Cred ca sunteti de acord cu mine ca pana acum cativa ani, consumatorul era ca un copil. Un copil inocent, caruia toata lumea ii spunea ca sa faca si uneori il mai si punea la punct (cand zic toata lumea ma refer, in cazul de fata, la marci, companii si reprezentantii acestora).

Accesul enorm la informatie al zilelor noastre a creat un consumator mai avizat, care este la curent cu tot ce se intampla si cu tot ce se comunica in jurul lui. Cu ocazia dezvoltarii social media consumatorul a intrat in conversatie cu marcile. Ca orice adolescent, cand a vazut ca i se ofera posibilitatea, consumatorului a inceput sa isi exprime zgomotos parerea. Si apoi s-a produs inevitabilul. Marcile si-au propus sa il asculte si sa intre in conversatie cu el.

Cand zic consumator matur nu ma refer la varsta acestuia ci veti vedea imediat la ce.

Cum a devenit consumatorul matur?

  • Multitudinea de oferte existente de-a lungul timpului l-au facut sa experimenteze cu varf si indesat cultura consumerista clasica. De aceea el deja “a fumat” modalitatile clasice de comunicare marci-consumatori, are mai putina incredere in ele si este mai putin impresionabil. Ii place mai degraba o comunicare sincera, deschisa, inteligenta, creativa.
  • Datorita varietatii de informatii la care este expus, consumatorul matur are mai putine tabuuri si este mai putin constrans de conventii sociale. El are o atitudine mai liberala si este mai tolerant cu subiectele sensibile.
  • Este un consumator fortat de contextul socio-economic sa se maturizeze (stiti cum se spune, intr-un an ai imbatranit cat in 4). Vorbim aici de un consumator ce a trecut prin criza economica, care devine mai responsabil, se informeaza mai mult si este mai atent la cumparaturile pe care le face.
  • Este un consumator mai constient de ce se intampla in jurul sau, de problemele si framantarile sociale, de atitudinea diferitelor parti fata de aceste probleme. De multe ori se implica prin diverse forme, pentru ca a inteles ca lucrurile il pot afecta in cele din urma si pe el.

Cum ii place consumatorului adult sa fie abordat?

  • Dupa cum spuneam, un astfel de consumator isi doreste o comunicare sincera, deschisa, inteligenta, creativa. El apreciaza marcile curajose si asumarea deciziilor.
  • Personalizarea mesajelor (si nisarea in comunicare) precum si evidentierea avantajelor concrete ii pot atrage mai mult atentia.
  • Consumatorului adult nu ii place sa fie considerat imatur sau usor de impresionat. Ca orice om matur, isi doreste sa fie respectat. Fie ca vorbim de un client service de calitate, de o experienta de utilizator buna, de comunicare si raspunsuri pe cat posibil real-time.
  • Deoarece se intereseaza de contextul social, campaniile vizibile de responsabilitate sociala demarate de companii ar putea avea pregatit pe viitor un teren din ce in ce mai bun.

Din pacate la multe din business-urile din jurul meu am vazut in ultimele 2 saptamani doar exemple de asa nu: pipite care te intampina la banci cand vrei sa iti deschizi conturi (sorry, dar a devenit cliseic), servicii online in care se baga bani multi pentru promovare dar unde nu iti raspunde nimeni la mail si altele.

Pariul meu este ca in acest moment, orice companie care invata sa trateze noul consumator intr-un mod matur, va putea beneficia de o pozitionare si de o imagine mult mai buna in piata.

Daca ti-a placut articolul si il consideri util, te rog sa il impartasesti si cu altii.

Sursa initiala de inspiratie: http://trendwatching.com/trends/maturialism/
Photo: At~A~Glance | cc